El 8 de desembre de 1991, els presidents de Rússia, Ucraïna i Bielorrússia
signaven la dissolució de la URSS i la creació de la Comunitat d’Estats
Independents (CEI), una confederació d’Estats exsoviètics encara vigent i que
va tenir el seu moment de màxima visibilitat durant els jocs olímpics de
Barcelona 92 encapçalant el medaller. Ada Colau, alcaldessa de Barcelona i
candidata in pectore a la Generalitat,
coincidint amb la Diada ha declarat que és partidària d’una confederació de Catalunya
i Espanya. Dit així, sense més concreció, els referents que de manera directe
ens venen el cap podrien ser, a més de la CEI, el dels Estats Confederats
d’Amèrica que es van enfrontar amb el govern federal de Washington durant la Guerra
Civil (1861-1865) i la Confederació Suïssa. Aquesta última, tot i mantenir el
nom històric, és en realitat des de 1848 un Estat Federal.
Això vol dir que, en aquest cas, el nom no fa la cosa, ja que no disposem
de cap referent mínimament vigent que ens expliqui com podria funcionar aquesta
confederació ibèrica. D’acord amb els manuals de política, sobre el paper, la
confederació actua en política internacional i defensa, i els estats
confederats tindrien la facultat “d’independitzar-se” quan així ho considerin,
és a dir, fer un Brexit.
En un hipotètic escenari desitjable, en el que la UE avancés definitivament
cap a una unió política i, per tant, cap a una estructura federal, una
confederació ibèrica seria del tot prescindible, ja que la política
internacional, de defensa, migratòria, econòmica etc, etc, l’assumirien les
institucions europees. Per tant, la confederació ibèrica només podria tenir la
utilitat de crear un nou marc polític que contemplés, també, la possibilitat legal
d’arribar a la independència.
No obstant, mentre discutim sobre el nou model territorial continuem amb
l’autonòmic, del tot insuficient, i sense resoldre les dues incògnites prèvies necessàries
per dissenyar-ho: per una banda, cal veure si el conjunt d’Espanya assumeix la
seva realitat plurinacional, plurilingüística i pluricultural. Si no és així,
tard o d’hora ens veurem abocats a un enfrontament i a una solució forçada. Per
l’altra, caldria determinar el grau de solidaritat interterritorial; és a dir, fins
a quin punt, els d’un territori ens sentim compromesos pel nivell i qualitat
dels serveis públics i de protecció social d’un altre territori. Sense fixar
aquestes dues variables no disposem d’arguments per concretar un nou model
territorial. La celebració d’un referendum d’autodeterminació, unilateral o no,
no dilucidaria aquestes dues preguntes. Qualsevol de les respostes, afirmativa
o negativa, negaria la possibilitat d’un estat plurinacional, en tant en quant
es mantindria el model actual o es donaria pas al naixement de dos Estats
diferents. Igualment passaria amb la solidaritat, amb les dues respostes possibles
es mantindria el sentiment de greuge actual del finançament autonòmic o es
passaria a la col·laboració que pot haver entre dos Estats veïns. És a dir, ens
podríem trobar en la mateixa situació d’Escòcia, que després del referendum el
seu autogovern segueix igual que abans de la seva celebració.
Si realment volem avançar en el reconeixement nacional de Catalunya i
adequar l’autogovern a aquest hem d’arribar a acords entre totes les forces
partidàries del canvi. La via unilateral impossibilita els pactes a nivell
espanyol i enfronta els sentiments dels catalans provocant el trencament que avui
viu el parlament, on ja no tots els partits es declaren catalanistes. Fem un
pas endavant i acordem canviar el model territorial, no bloquegem les possibles
solucions majoritàries volent imposar els objectius particulars. Paral·lelament,
apliquem les polítiques necessàries per combatre les desigualtats socials
creixents, que acabaran fent inviable el futur de la societat catalana. El
contrari, no arribar a pactes a Espanya i a Catalunya entre les forces
progressistes ens aboca a la màxima de Saramago; Després del somni, no es pot viure el somni.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada