Quan s’expliquen les dades d’una manera o d’una
altra, la composició que es fa qui rep la informació pot ser diferent. Així,
l’orador, el tertulià, o posem el cas, el cap de llista de torn, pot donar un
sentit o un altre a allò que explica, pot retorçar els fets o simplement pot no
dir tota la veritat. Tot plegat portarà a qui l’escola a treure les conclusions
que vol.
Dic tot això, perquè fa uns dies, ja sigui en
premsa escrita o en mítings pre-electorals en Germà Bel deia que l’empresa
Daimler estudiava la possibilitat d’instal·lar una planta per traslladar
vehicles de Tarragona a l’Orient Mitjà. I que aquesta opció havia quedat
desestimada per la manca de l’ample ferroviari europeu.
Això no és veritat, perquè mai la firma alemanya ha
plantejat aquesta hipòtesi. És cert que
tenir l’ample europeu faria més competitiu el Port de Tarragona, i el nostre
sistema productiu en general, però és
dubtós que d’haver disposat d’aquesta possibilitat ferroviària no haguessin
desestimat l’opció del Port de Tarragona. I això perquè un expert en logística
no pot obviar que ofertes d’altres ports, com el de Savona a Itàlia o el de Koper a Eslovènia, poden
ser més atractives per tenir menor distància tant terrestre com marítima entre
les fàbriques de cotxes i el seu destí.
Però vet aquí que ja tenim un argument per dir que
hem perdut una gran inversió a les nostres comarques per culpa d’un Estat que
ens maltracta i que no fa les inversions que ha de fer.
I d’arguments el govern del PP ens n’ha donat molts
i ens en dóna cada dia. I certament l’ample europeu n’és un. I és que veiem amb preocupació com Adif manté
paralitzades les obres de construcció del principal tram del corredor del
Mediterrani entre Martorell i Castellbisbal degut a la necessitat d’adaptar un
antic túnel de via única en desús als requeriments tècnics i operatius actuals.
Aquest tram és fonamental per la connexió també del Port de Tarragona.
No podem obviar el què fa el govern del PP, o més
ben dit el què no fa. Però no hem de caure en el simplisme d’identificar el
conjunt d’Espanya, amb qui en aquests moments n’exerceix el govern.
Els socialistes proposem una Catalunya millor en
una Espanya diferent, perquè creiem que és possible seguir dins l’Estat
espanyol, reformulant-lo com a estat federal. Proposem en el nostre programa un
pacte fiscal federal que ens garanteixi la suficiència de recursos i
l’ordinalitat en el repartiment dels mateixos, per tal que Catalunya, com a
Comunitat dinàmica no perdi l’empenta que sempre l’ha caracteritzat. És a dir,
hem de garantir que aquelles inversions, com el Corredor del Mediterrani,
siguin prioritàries, no només per Catalunya, o les altres Comunitats a les que
afecta, si no per l’Estat federal, perquè al cap i a la fi, tot l’Estat en surt
beneficiat.
Els qui proposen el trencament amb Espanya i la
independència, diuen que no és possible cap altra opció, però no expliquen com
es portarà a terme, ni els costos (algú pensa que no en tindria?) d’aquest
procés.
El PSC aposta per no trencar, aposta per avançar
cap a un estat federal. Ja hem dibuixat
el camí per fer-ho, hem buscat les complicitats necessàries perquè això sigui
possible, a través d’una reforma de la Constitució. Avançar per millorar sense
trencar és factible, només cal fer-ho possible el 27 de setembre.
Article d'opinió de Rosa Maria Ibarra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada