La identitat d’un territori pot ser expressada
de forma individualitzada o col·lectiva i, malgrat que ja fa molts anys que es
parla del Camp de Tarragona (les comarques Tarragonines segons alguns) com la segona àrea metropolitana de Catalunya, també és
cert que no deixem de fer-ho amb la boca petita. Els complexes d’inferioritat o
la desconfiança que pot haver sembrat anys d’estèrils batalles de campanar no
poden amagar les necessitats d’un territori que, tot i les seves
potencialitats, segueix essent un dels més castigats d’aquesta inacabable
crisis.
Des de la proximitat, els ajuntaments són
l’administració que millor detecta i pot atendre les necessitats de la seva
gent. I prova d’això és que durant tots aquests anys, tot i no sempre tenir les
competències, des de l’àmbit municipal s’han procurat solucions per aquelles
persones amb problemes específics ja sigui d’habitatge, pobresa energètica o
menjadors socials. I això sense oblidar que els ajuntaments representen el graó
més dèbil de l’administració, els parents pobres, i aquell que de forma més dura s’ha hagut
d’ajustar al nou context actual. Això fa que massa sovint aquest ajuntaments ni
tan sols puguin aixecar el cap i veure els problemes i solucions que altres
municipis veïns, amb els mateixos maldecaps, afronten també de manera
individual.
Mancomunar esforços és una de les grans
assignatures pendents d’aquest territori on hi viuen més de 456.000 habitants.
Però també ho és dotar-nos de les eines de planificació i desenvolupament que
han de definir el futur de les nostres comarques. El Pla Director Urbanístic va
ser un molt bon intent. Una eina que definia aspectes de planificació
estratègica per a 22 municipis com són l’urbanisme i les infraestructures. I
dic que va ser, perquè aquest pla després de molts mesos i fins i tot
m’atreviria a dir anys de treball va quedar en un calaix sense arribar a
desplegar-se mai.
Aquest era el full de ruta del nostre
territori. Un document que dibuixava i vertebrava les infraestructures, els
espais lliures i els equipaments. I una eina, al cap i a la fi, que havia de
portar-nos a treballar de forma conjunta per dotar-nos dels serveis de
transport i mobilitat necessaris d’aquest gairebé mig milió de persones que hi
vivim. I amb què ens trobem? Que algunes de les línies s’han anat desenvolupant
i que altres han variat, fruit de la improvisació. Ara mateix tenim un servei
de rodalies que té molts menys viatgers dels que podria perquè no és l’òptim d’acord amb les necessitats, un
CRT que si finalment s’acaba desenvolupant no sabem com encaixarà amb les
infraestructures vigents i un galimaties en matèria ferroviària que fa que
portem més de dos anys parats i sense saber si finalment hi haurà tercer fil,
línia Reus-Roda o res.
Però planificar també és definir un pla d’usos
per l’aeroport de Reus, que cada any perd viatgers, i actuar en àmbits que van
més allà més enllà d’un municipi per tal que la nostra indústria tingui un
àmbit favorable, i no es vegi amb les incerteses de competitivitat que estan
començant a aflorar.
Vol dir tenir una visió conjunta, i
plantejar-nos què fem per tirar endavant aspectes com un servei mancomunat de
taxi o com podem resoldre d’una vegada per totes els problemes d’aparcament a
l’estació de l’AVE que, ja sigui perquè des dels petits municipis no es té
suficient força o perquè el problema és a casa dels altres, és un dels clars
exemples d’allò que podríem ser i no som.
La realitat metropolitana de les comarques de
Tarragona és inqüestionable, que no ens faci por donar el salt i pensar d’una
vegada per totes amb aquest territori com un tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada