Una de les eines
imprescindibles en la vertebració de la unitat civil del poble de Catalunya ha
estat, sens dubte, el model d’immersió lingüística que vam acordar entre tots el
1983. el fonamental d’aquest model era que no dividia l’alumnat per raó de llengua
a les escoles catalanes com hauria succeït amb una doble xarxa escolar en
funció de la llengua del alumnes. A Catalunya vam ser capaços de consensuar
aquest model que ha estat exemplar, un model d’èxit que ha estat defensat per
tota la comunitat educativa i també per quasi la totalitat de la societat
catalana.
En aquesta aposta reeixida pel
nostre model educatiu vull remarcar especialment l’esforç de dos col·lectius.
En primer lloc, el compromís del professorat que va respondre de manera exemplar
a aquest programa que era una aposta d’innovació en l’ensenyament de la llengua,
sense precedents històrics al nostre país i en el context internacional. En
segon terme, crec que és de justícia reconèixer la implicació i el suport de
moltes famílies catalanes castellanoparlants que van subscriure aquest model
educatiu i que van ser immunes a les prediccions catastrofistes dels de sempre que
alertaven en aquells moments de la “salvatge” persecució del castellà a Catalunya
com han continuat fent des de aleshores amb anuncis apocalíptics sobre la
desaparició del castellà a Catalunya.
Com a socialista, reivindico
amb orgull el paper que la pedagoga Marta Mata va tenir en l’adopció d’aquest
model educatiu que tants bons resultats ha tingut. Va ser ella qui, com a
diputada socialista, va presentar el 1981 una proposició no de llei per adoptar
aquest model que va néixer inspirat en la seva proposta.
Per desgràcia però, el Govern
del PP –en la seva particular croada per “españolizar” els nens catalans (tal i
com va reconèixer l’inefable ministre Wert)- ha decidit ara dinamitar aquest
model i pactar unilateralment amb UPyD per establir que el castellà sigui la
llengua vehicular a totes les escoles del país. A Catalunya, el rebuig a les
ànsies recentralitzadores de Rajoy i del PP ha estat quasi unànime i ha posat
en peu de guerra a la comunitat educativa.
De fet, una recent enquesta assenyala
que un 81% dels catalans dóna ple suport a l’actual model d’immersió lingüística
davant de tan sols un 7% que considera que de les intencions del ministre Wert
pugui sortir alguna cosa positiva. El rebuig és tan general, que fins i tot un
28% dels votants del PP a Catalunya rebutgen el projecte de Wert, mentre que
una tercera part dels electors de Ciutadans critiquen l’intent d’imposar el
castellà com a llengua vehicular a les aules catalanes.
Però no cal patir (deuen pensar
Rajoy, Wert i els dirigents del PP) perquè la singular teoria de “la mayoría
silenciosa” pot justificar qualsevol arbitrarietat i convertir en la ment de la
senyora Sáenz de Santamaría el 81% en una pírrica minoria radical i al 7% en
una àmplia majoria subjugada al silenci “por los sediciosos catalanes.” Encara
no he estat capaç de concloure si aquesta política d’anticatalanisme
intransigent del Govern del PP és fruït del cinisme polític o senzillament és
pura incapacitat per escoltar alguna cosa que no sigui l’eco de la seva pròpia
veu.
El senyor Rajoy apel·lava fa
poc a “los gestos de grandeza” en aquests moments històrics. No sabem si el que
ell entén per “grandeza” és esmenar-li la plana a la senyora Sánchez Camacho i
al PP de Catalunya quan s’atreveixen a suggerir una millora del finançament de
Catalunya o potser la “grandeza” passa per imposar el castellà a les aules del
país. En tot cas, els socialistes reiterem el nostre suport a un model que ha
garantit la cohesió social a Catalunya, ha promogut la igualtat d’oportunitats
i ha propiciat el bilingüisme real aconseguint que tots els nens i nenes
catalans parlin, llegeixin i s’expressin tant en català com en castellà quan
finalitzen els seus estudis obligatoris, tal i com demostren totes les proves
fetes en aquests 30 anys de vigència.
Article d'opinió d'Imma Costa publicat al Diari de Tarragona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada