El
ministre Wert ha emprés una veritable creuada, amb tota la càrrega ideològica
de la paraula, contra l’educació pública, la igualtat d’oportunitats i la mobilitat
social que proporcionen els estudis. Durant la democràcia, les aules de les
universitats s’han popularitzat; ja no només hi han anat els fills de les
classes altes, els preus assequibles de les matrícules i les beques han
facilitat que Espanya es situï en la franja alta dels països de l’OCDE en
percentatge d’alumnes universitaris.
Amb
la crisi actual, aquest panorama s’ha cobert de núvols. Per primera vegada en
moltes dècades, milers d’universitaris estan en risc de perdre la seva plaça
per no poder fer front al pagament de la matrícula, altres tants professors
associats perdran la seva feina i els grups de recerca es queden sense
finançament. En els llistats internacionals de les millors universitats del món,
com l’elaborat per la Universitat Jiao Tong de
Shanghai o pel
suplement
educatiu de The Times, HIGHER, les nostres es situen molt avall o només destaquen
algunes escoles de negocis, això sí, privades. En aquests rankings s’avalua,
entre d’altres, la ràtio de professors i alumnes, d’alumnes de postgrau, les
publicacions en revistes científiques d’impacte o la transferència de
coneixement a la indústria. Aquests llistats el que ens demostren és que la
universitat necessita una millora qualitativa, una aposta decisiva per la
recerca i la innovació que requereix inversió.
Davant
d’aquest repte de futur de la universitat, el ministre Wert torna a mostrar la seva
voluntat de domini classista amb la proposta de beques per al curs 2013-2014. El
finançament necessari per millorar la universitat el pretén aconseguir
estalviant en nombre d’alumnes. Ja amb l’esborrany de la LOMCE i la reforma de l’ESO, busca reduir el nombre d’alumnes que
podran arribar a la universitat i ara, amb la reducció de la partida de beques,
amb l’increment a un 6,5 de nota per optar a elles i l’augment del preu de la
matrícula dificultarà l’entrada, o que puguin acabar els seus estudis, aquells
alumnes amb menys recursos econòmics.
Les
beques han de servir per ajudar a estudiar als alumnes que no ho podrien fer
sense elles, perquè no tots els alumnes tenen les mateixes oportunitats depenen
de les circumstàncies de cada família. En aquests moments de crisi econòmica,
on cada vegada més i més famílies tenen dificultats per pagar els estudis dels
seus fills, el que es necessita és incrementar les beques i el límit econòmic a
partir del qual es poden demanar. El ministre Wert proposa justament l’opció
contrària, reduir els beneficiaris de beques perquè la universitat pública sigui
elitista i reservada als fills d’uns pocs.
Si
la dreta aconsegueix aprofitar la crisi per acabar amb l’educació pública, que
garanteix la igualtat d’oportunitats per a tots els joves independentment dels
recursos de la seva família, provocarà una fractura social entre una majoria
cada vegada més empobrida i una minoria dominant. A més, construirà una
societat on imperaran els valors de la competitivitat entre individus i no
d’individus competents. Daron Acemoglu i James A. Robinson,
en el seu llibre Per què fracassen els
països?, expliquen que quan s’instal·len en les estructures de poder el que
anomenen classes extractives, oligarquies que actuen en benefici propi i no del
col·lectiu, aquella societat internament es descompassa i acaba fen fallida.
Serveixin d’exemple els moviments de protesta a
Brasil i Turquia que ens han sorprès aquests dies. Dos països emergents, amb
uns creixements econòmics en els últims anys espectaculars, però on la seva
població se sent frustrada perquè la riquesa generada no s’està traslladant al
conjunt de la ciutadania en forma de millors serveis públics i més drets i
oportunitats.
L’educació pública de qualitat és el millor
mecanisme de justícia social que existeix, solidària amb tots els que no
podríem assumir el que ara són serveis públics (educació, sanitat, pensions,
etc) i que dóna la possibilitat de progressar socialment a través dels estudis.
El ministre Wert, amb tota la intencionalitat, sap que deteriorant l’educació
pública i dificultant l’accés a l’educació superior, s’aconsegueixen ciutadans
més fàcils de manipular que no posin en perill la jerarquia social. Només una
massa crítica de ciutadans formats i preparats pot impulsar una societat
veritablement democràtica i una economia basada en la innovació i la tecnologia
que garanteixi l’Estat del Benestar.
Article d'opinió de Kenneth Martínez publicat al Diari de Tarragona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada