El proper mes d’octubre Tarragona
acollirà la beatificació de més de 500 màrtirs de l’església assassinats durant
la guerra civil de 1936-39, en una cerimònia organitzada per la jerarquia
catòlica. Algunes veus de la pròpia església tarragonina s’han aixecat per
expressar la seva disconformitat amb aquesta celebració. L’exdirector de
Caritas ho ha fet a un diari digital on s’hi han afegit alguns comentaris en la
mateixa direcció, entre ells un d’Olga Xirinachs.
Durant la guerra quasi 7.000 persones
(sacerdots, monges i membres d’ordres religioses) van ser assassinades en la
zona republicana. No pot haver-hi ni un mínim de justificació o de comprensió
com tampoc per l’execució pel franquisme durant i, encara posteriorment a la Guerra
Civil, de més de 50.000 persones. Si a aquestes s’hi sumen els morts per
inanició o maltractaments als camps de concentració i presons, les víctimes de
la repressió franquista s’acosten a les 200.000. Quantes d’aquestes s’haurien
evitat si l’església hagués adoptat una actitud de denúncia, al menys en acabar
la Guerra Civil?
No crec que la Conferència Episcopal
l’encerti amb la celebració d’aquest acte. Es diu que és estrictament intern de
l’Església, però això seria ignorar que la sublevació militar i la llarguíssima
dictadura que la seguí foren avalats per l’Església catòlica sense miraments i
comprometent-s’hi amb entusiasme. Només cal recordar aquella imatge dels bisbes
fent la salutació feixista a les portes de la catedral de Santiago de Compostela
o l’entrada del Dictador sota pal.li com si fos l’enviat de la Providència
mentre sonava el Te Deum Laudamus, és a dir, donant gràcies a Déu.
Paral.lelament les presons estaven plenes i a la muntanya de l’Oliva de
Tarragona continuaven els afusellaments.
El cardenal Gomà nascut a La Riba,
primat d’Espanya durant la Guerra Civil que fou decisiu pel reconeixement per
part de la Santa Seu del govern del general, afirmà que la República i les
llibertats democràtiques eren “obra de judíos y masones que han envenenado el
alma nacional, justificava teològicament la guerra civil i aprovava que fos
anomenada “croada”.
Un altre cardenal català Pla i
Deniel, que s’adherí fervorosament als facciosos va escriure la carta pastoral
“Las dos ciudades” (inspirada en “la ciutat de Déu” de Sant Agustí )
justificant la sublevació feixista com “una santa cruzada” i un “plebiscito
armado” on uns, “los rojos”, eren “los hijos de Caín”, i els altres, “los
cruzados de Cristo y de España”.
L’Església mai no ha demanat
perdó d’una manera clara i rotunda. I quan el President de la Conferència
Episcopal Ricardo Blázquez semblava que ho feia el 19 de novembre de 2007,
quatre dies després va sortir el portaveu Martínez Camino a esmenar-li la
plana. Són, doncs, lògics des del meu punt
de vista els recels de milers de catalans i d’espanyols que preferirien veure
un gest definitiu de reconciliació i de pau.
Si la Conferència Episcopal vol
sentir totes les veus dels seus fidels i dels qui ens hem allunyat entre altres
coses per aquests oblits imperdonables, hauria de parar més l’orella i passar
pàgina dels seus suports als dictadors que en el segle XX han produït tantes
morts i patiments: Franco, Mussolini, Hitler, Pinochet, Videla, Salazar. Tots
ells eren rebuts amb tots els honors i se’ls administrava la comunió sense
parpellejar ni immutar-se. Els testimonis gràfics d’aquelles connivències
encara fereixen les consciències.
El Papa Francisco a propòsit del
conflicte de Síria demanava aquests dies que ens convertim en homes i dones de
reconciliació i de pau: “ mira el dolor del teu germà i no afegeixis més dolor,
reconstrueix l’harmonia que s’ha trencat; i això no amb la confrontació sinó
amb la trobada “. Cal superar definitivament el trauma de la guerra i el
llenguatge encara que sigui metafòric de “las dos ciudades.” El cardenal
cambrilenc Francesc Vidal i Barraquer va tenir el valor de no signar la carta
Col•lectiva de l’Episcopat espanyol als bisbes del món sencer publicada el 9 de
juliol de 1937 justificant la postura que havia pres l’Església a la Guerra
Civil i d’oposar-se al franquisme tot i haver estat perseguit per la FAI (i de
salvar-se gràcies a l’ajuda de la Generalitat.). Esperem que l’Esglèsia sigui
capaç de superar les dues ciutats per fer possibleuna sola ciutat on els valors
democràtics, el respecte a l’adversari i l’amor cap als més dèbils i
vulnerables uneixin a tots, des del respecte i record etern a aquells que van
lluitar amb honestedat des de les seves conviccions per assolir una societat
més justa.
Article de Xavier Sabaté publicat
avui al Diari de Tarragona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada