divendres, 5 de febrer del 2010

“L’acord entre el Govern i l’Ajuntament per l’edifici del Banc d’Espanya està tancat”


- L’emplaçament del cementiri nuclear monopolitza l’actualitat aquests dies. Per què el Govern deixa en mans dels ajuntaments una decisió tant important?

El Govern ha fet el que tocava, de forma responsable i valenta. Aquesta no és una decisió fàcil i còmoda perquè el debat nuclear té posicions enfrontades. La construcció d’aquest equipament és la millor solució i el Govern ho ha volgut fer amb transparència, donant opcions als municipis que vulguin participar. Però això no vol dir que els Ajuntaments decideixin.

- Quina és la posició del PSC respecte a la candidatura d’Ascó per acollir el magatzem nuclear?

L’Ajuntament ha decidit tirar endavant aquesta decisió, lliurement i en benefici del municipi, però Tarragona en termes de solidaritat ja ha contribuït de manera important en el camp de l’energia i creiem que hi ha altres indrets a Espanya per ubicar-ho.

- La instal·lació del cementiri nuclear suposarà una inversió important allà on se situï. No és incoherent rebutjar-ho?

No crec que sigui incoherència. No ho rebutgem perquè sigui nociu, sinó que creiem que aquests equipaments han d’estar repartits pel territori i no concentrats en una mateixa zona.

- Canviant de terç, hi ha dates per la licitació de la nova terminal de l’aeroport de Reus?

Jo espero que sigui durant el 2010. El projecte està gairebé enllestit perquè surti a licitació. He vist les maquetes de la nova terminal i serà l’enveja de molts aeroports. El proper 10 de febrer tinc una reunió amb el president d’AENA i aquest serà un dels temes que tractarem. AENA ha apostat per l’aeroport des del 2004, que de base militar ha passat a ser un aeroport de primera.

- Que suposarà pel territori aquesta nova terminal?

Des del punt de vista econòmic és una inversió sense precedents, que repercutirà sobre els sectors turístic, comercial i industrial, donant més competitivitat i més possibilitats, amb noves connexions nacionals i internacionals.

- En quin punt es troba el traspàs de l’aeroport?

En aquest tema, alguns partits han intentat confondre els ciutadans. L’Estatut no diu res sobre la gestió dels aeroports, però per primera vegada sense que ho digui cap llei es donarà entrada en la gestió a Generalitat, ajuntaments i sector privat, a través de les cambres de comerç. El ministre Blanco va dir que, tot i no estar previst, estava obert a la transferència de la gestió i la titularitat dels aeroports que no són d’interès general i aquí s’obre la porta per Reus. Al segon trimestre d’aquest 2010 es presentarà el projecte de llei del nou sistema aeroportuari. Nosaltres volem gestionar l’aeroport des del territori, perquè creiem que ho podem fer millor perquè coneixem la realitat del territori.

- Què suposarà pel territori l’estació intermodal, recentment adjudicada?

Connectarà el Corredor del Mediterrani amb Barcelona, el nord de Catalunya i França. La nova estació aglutinarà els trens de rodalies, l’alta velocitat, l’aeroport, el Tramcamp, i el transport per carretera. Serà la gran estació del Camp de Tarragona, que juntament amb el pla territorial permetrà la racionalització en el transport de passatgers i mercaderies.

- El Pla Territorial que esmenta, pal·liarà el dèficit de mobilitat del Camp de Tarragona?

Sí. La gent vol moure’s en un transport públic eficient pel territori i també arribar a Barcelona en poc més de mitja hora. El fet de buidar la línia de la costa de trens d’alta velocitat i llarg recorregut permetrà millorar els enllaços regionals. Aquestes actuacions cohesionaran el territori, augmentaran la competitivitat i milloraran la mobilitat de les persones.

- Arribarà l’AVE a la ciutat de Tarragona?

Fa poc es va adjudicar el traçat del Corredor del Mediterrani i, efectivament, l’alta velocitat arribarà a la ciutat de Tarragona gràcies a la famosa Y de connexió. Per més endavant quedaran les freqüències i el tipus d’alta velocitat que hi arribi.

- En quin punt es troba el traspàs de l’edifici del Banc d’Espanya a l’Ajuntament de Tarragona?

Les negociacions entre el Ministeri i l’Ajuntament han quallat i s’ha arribat a un acord que es farà públic en els propers dies. No em pertoca a mi anunciar-ho, però és un bon acord que ha desbloquejat un tema que feia molt de temps que ens ocupava. Estic satisfet per l’acord entre ambdues administracions, perquè això beneficiarà els ciutadans, que gaudiran d’un equipament que serà una referència.

- Els darrers dies s’ha parlat de l’autovia A-27. Com està aquesta qüestió?

És una infrastructura vital a nivell territorial, per donar les mateixes opcions a la gent que viu a l’interior. Va patir cert retard en fase inicial, perquè no és una obra senzilla. Però això ja està en marxa i ara no pot ser que la gent posi pals a les rodes, com per exemple l’alcalde del Morell. El Govern serà sensible, però aquesta obra ja no es para. Estan adjudicats els quatre trams de la carretera perquè aquesta estigui enllestida el 2012.

Entrevista a Francesc Vallès publicada al diari Més Tarragona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada