Aquesta setmana els alcaldes de
Valls i Montblanc han fet una roda de premsa conjunta per exigir al Govern
central que acceleri els treballs de construcció de l’A-27 fins a la capital de
la Conca de Barberà. En primer lloc, vull donar una vegada més tot el suport
del PSC a aquesta demanda i també una vegada més, donar la benvinguda a els no
van ajudar gens quan era el moment a tirar endavant l’A 27 a aquesta
revindicació, avui ja, per fi!, unànime
del territori. Va estar un Govern
socialista qui va iniciar el projecte, va estar de nou un Govern socialista qui va licitar les obres i ha
completat el primer tram Tarragona-El Morell, i (donada la inacció del PP en
aquest tema com en tots) i estic convençuda que només amb un Govern socialista s’acabarà l’A-27 fins a
Montblanc.
Un cop dit això vull manifestar la
meva sorpresa perquè en aquesta compareixença conjunta dels alcaldes de Valls i
Montblanc (que també van ser els caps de llista de CiU i ERC per Tarragona en
les darreres eleccions al Parlament) no van dir ni una paraula sobre els
pressupostos de la Generalitat per l’any vinent que tornen a menysprear a
Tarragona. Molt d’exigir al Govern del PP, estic d’acord, però res d’exigir al
Govern de Catalunya, al els dos personalment donen suport, per tal que
augmentin les inversions a les comarques tarragonines i també a l’Alt Camp i la
Conca de Barberà, d’acord amb el pes de la nostra població al conjunt del país
i de les seves necessitats. D’això ni una paraula. En fi...
Malgrat tot, sembla que el PP respon
a les reivindicacions com acostuma a fer
el president del Govern d’Espanya en tot: amb el silenci. Per tant, això ens
situa en un escenari en què cal donar resposta a la necessària millora de la
mobilitat entre Valls i el conjunt del Camp de Tarragona amb l’interior del
país i la posterior connexió amb Aragó i el nord de la península. Com fer-ho
tenint en compte el context actual de crisi econòmica i de manca de recursos
públics?
Els socialistes plantegem l’alliberament
de l’autopista AP-2, en el tram comprès entre Montblanc i Lleida quan acabi la concessió
l’any 2021, com a alternativa a la construcció de l’A-27 entre la capital de la
Conca i la capital del Segrià. D’altra banda, també defensem un sistema de
bonificació per als usuaris del territori habituals entre ambdós peatges i
l’estudi del rescat avançat de la
concessió d’aquest tram i l’establiment d’un peatge tou. Així ho hem plantejat
i defensat al Parlament i al Congrés de Diputats.
Perquè? Doncs perquè tots constatem
que la carretera N-240 està saturada de vehicles el que ens obliga a trobar una
solució ja que no sigui una demora a la construcció, pel que vèiem dilatada, de
l’A-27 en el tram Montblanc-LLeida. El més raonable, per a nosaltres, és alliberar
el peatge de l’AP-2. Cal tenir en compte que el cost del tram actual per
autopista entre Montblanc i Lleida és de 7 euros, per als turisme, i de 15
euros per als camions, el que actua de factor dissuasiu. Des del PSC estem
convençuts que l’ús bonificat del peatge entre ambdues ciutats suposaria un
major aprofitament també de l’AP-2 que registra un volum de trànsit diari d’uns
11.000 vehicles quan la seva capacitat real és superior als 40.000.
Un darrer apunt. La construcció del
tram Montblanc-Lleida de l’A27 implicaria una inversió de més de 300 milions
d’euros que ara, sent realistes, semblen molt difícils d’assolir. En canvi
l’alliberament del peatge requeriria una inversió de 129 milions d’euros, una
quantitat significativament menor. A més, reduiríem l’impacte ambiental i
aconseguiríem un estalvi econòmic que podríem destinar a nous projectes. Tots
els arguments, doncs, avalen aquesta proposta.
I acabo tornant a la nostra comarca
i la seva connexió amb Montblanc: no podem acceptar cap alternativa ni cap
dilació en la construcció del túnel del
Coll de Lilla, Valls i l’Alt Camp, la nostra gent i les nostres empreses, tant
necessiten la connexió amb la costa com amb l’interior.
Article de Núria Segú publicat al setmanari El Vallenc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada